HELSENORGE

Ny funksjonalitet for rekvirerte pasientreiser

Pasienter som har rekvirerte reiser, kan logge inn på helsenorge.no for å se, bekrefte og avbestille reisene sine. Nå er ny funksjonalitet lansert, som også gjør det mulig for pasienter å endre rekvirerte reiser selv.


At pasientene får større mulighet til å administrere sine egne reiser, gjør det enklere for pasientene, og sparer tid for både behandlere og pasientreisekontorene.

Se rekvirerte reiser
På helsenorge.no kan pasienter se rekvirerte reiser seks måneder frem i tid. Ved å logge inn, kan pasientene finne informasjon om til- og fra-adresse, dato for reisen, et omtrentlig klokkeslett for henting, transportmiddel (når reisen er planlagt), oppmøtetidspunkt for behandlingen og eventuelle registrerte spesielle behov eller reiseledsager(e).

Endring av rekvirerte reiser
Reiser som er rekvirert av helsemessige årsaker, og som skal gjennomføres med enten drosje eller minibuss, kan endres på helsenorge.no. En pasient som har en slik reise, kan gjøre enkelte endringer i reisen sin selv, ved å logge seg inn.

På helsenorge.no har pasienter mulighet til å endre:
  • dato og tidspunkt for når pasientene skal være fremme på behandlingsstedet, og tidligste hentetidspunkt etter behandlingen
  • adressen for hvor reisen skal starte, og hvor pasientene skal reise tilbake til etter behandling
  • spesielle behov på reisen

Endringer må skje senest kl. 13:00 siste virkedag før reisen skal gjennomføres.

Nyttig å vite om endring av adresse og spesielle behov på reisen:

Adresse
I tillegg til folkeregistrert adresse, kan pasienter velge mellom adresser som pasientreisekontorene har lagret på en pasient. Dette er vanligvis adresse til arbeidssted, skole eller adresse nummer to for barn som har to bosteder. Pasientene kan også legge inn andre adresser selv, men da må reisen være kortere enn fra pasientens folkeregistrerte adresse. 

Spesielle behov på reisen
De spesielle behovene som vises på helsenorge.no, kan pasienter endre selv. For å endre andre spesielle behov, må pasienten ringe Pasientreiser. Husk at hvis det gjelder medisinske behov, er det pasientens behandler som avgjør dette.

Avbestilling av rekvirerte reiser
Ikke alle reiser kan avbestilles digitalt. Det er i hovedsak reiser med drosje og Helseekspress som kan avbestilles på helsenorge.no, før de er bestilt hos transportøren. Hvis reisen ikke kan avbestilles digitalt, må pasienten ringe Pasientreiser på telefon 05515 for å avbestille.
Når en reise er avbestilt, vil pasienten få beskjed om å huske å avbestille timen også, dette skjer ikke automatisk. 

Bekrefte rekvirerte reiser
I noen tilfeller legger behandlere inn rekvisisjoner som må bekreftes av pasienten for at reisen skal planlegges av Pasientreiser. Disse rekvisisjonene kan pasienter selv bekrefte på helsenorge.no. 
Slike rekvisisjoner kan ha ulike transportmidler, men det er i hovedsak reiser med drosje, Helseekspress og Helsebuss som kan bekreftes digitalt. Rekvirerte reiser kan bekreftes digitalt inntil klokken 13:00 siste virkedag før reisen skal gjennomføres. Retur-reiser kan bekreftes når pasienten vet når hun eller han er ferdig med behandlingen.

Pasienter kan fremdeles ringe Pasientreiser
Pasienter som ikke ønsker å logge inn på helsenorge.no, eller som vil endre, avbestille eller bekrefte turer som ikke kan administreres digitalt, kan ringe Pasientreiser på telefon 05515. 

Har du spørsmål, eller vil vite mer om rekvirerte pasientreiser?
Ta kontakt med Pasientreiser på telefon 05515. 


Fant du det du lette etter?