Informasjon til behandlere i Oslo og Akershus

Retningslinjene som er skissert under gjelder spesielt for behandlere i Oslo og Akershus.

​Generelle retningslinjer for rekvirering

​​
  • Dersom du som behandler vurderer at pasienten av helsemessige årsaker ikke kan benytte seg av offentlig transport, kan du rekvirere tilrettelagt transport.
  • Pasienten skal selv ta kontakt med pasientreiser på telefon 05515,​​ dersom det ikke går offentlig transport på den aktuelle strekningen.
  • Pasienten får dekket reise til nærmeste behandler i egen bostedskommune. 
  • Behandler kan utstede serierekvisisjoner for inntil 24 behandlinger.
  • Pasienten har selv ansvar for å avbestille reisen, men husk å informere pasienten om dette.

Hvordan rekvirere pasientreiser?

Pasientreiser kan rekvireres elektronisk eller via telefon, avhengig av om behandler er tilknyttet Norsk Helsenett. Er du oppkoblet Norsk Helsenett, ta kontakt med pasientreisekontoret på e-postadressen pasientreiser@ous-hf.no for opplæring og bruk av elektronisk rekvirering.

Ved telefonrekvirering må behandler ta kontakt med pasientreiser på telefon 05515 for å rekvirere ​reiser for en pasient. Om behandler legger opp behandlingsforløpet fremover i tid, vil det være mulig for behandler å rekvirere reiser for inntil 24 behandlinger av gangen. Pasienten tar som tidligere kontakt med pasientreisekontoret for å bekrefte reisene, og avtaler henting hjemme og hos behandler. Pasienten er ansvarlig for å avlyse pasientreisene om dette skulle være aktuelt. I tillegg kan pasienten endre dato og klokkeslett på rekvisisjonene, om det skulle bli endring i behandlingsforløpet.