HELSENORGE

Pasienter som berøres av flystreik

Det er for tiden flyteknikerstreik, og dette kan føre til utfordringer og merkostnader i forbindelse med pasienters reise til og fra behandling.

Fly på himmelen
Illustrasjonsfoto: Pexels.com

​Har pasienten allerede en flybillett i forbindelse med sin pasientreise?

Pasienter som allerede har flybillett må kontakte flyselskapet, siden flyselskapene har ordninger knyttet til dekning av måltider og innkvartering.


Skal pasienten reise med fly?

Pasienter som er avhengige av å reise med fly for å komme seg til behandling, men ikke allerede har flybillett, må ringe Pasientreiser på telefon 05515. Pasientreiser jobber med å finne alternative flyvninger til de pasientene som blir berørt av streiken.

Kan pasienten reise med alternativt transportmiddel?

Pasienter som må kjøre bil, buss eller tog på grunn av streiken, vil få dekket reisen med standardsats og eventuelle tilleggsutgifter som parkering og bom. Hvis reisen er over 12 timer og overnatting er nødvendig, dekkes dette etter fastsatte satser.

Pasienter som må ta drosje på grunn av manglende rutegående transport, må ringe Pasientreiser på telefon 05515.