Pasienten får oppfylt sin rett til pasienttransport Foretakets formål
Pasienten får oppfylt sin rett til pasienttransport
Behovet for helsetjenester vil øke i fremtiden. I et samfunn i endring, med befolkningsvekst og økt levealder, utvidede behandlingsmuligheter og høyere forventninger til tjenestene, må helsetjenestene endre seg i takt med endringene i omgivelsene. Kvaliteten må heves og endringstakten økes.
Pasienten er en aktiv ressurs, og tjenesten skal være integrert i det helhetlige pasientforløpet.
Bærekraftig utvikling handler om å ta vare på behovene til mennesker som lever i dag, uten å ødelegge framtidige generasjoners muligheter til å dekke sine. FNs bærekraftsmål reflekterer de tre dimensjonene i bærekraftig utvikling: klima og miljø, økonomi og sosiale forhold.
På Helseekspressen reiser mange sammen til og fra behandling
De siste årene er det lagt frem flere stortingsmeldinger og utredninger med føringer for hvordan de offentlige tjenestene skal utvikles framover. I tillegg beskriver Nasjonal helse- og sykehusplan 2020-2023 hvordan pasientens helsetjeneste skal utvikles de neste fire årene.
Fire sentrale og sektorovergripende utredninger som vil få konsekvenser for pasientreiseområdet er:
De politiske føringene er gjennomgående i de regionale helseforetakenes strategiplaner og Pasientreiser HF legger derfor også dette til grunn i sin utforming av strategiplan 2020-25.
Pasientens helsetjeneste der pasienten har en aktiv rolle
Større grad av samordning og samhandling
Standardisering av arbeidsprosesser
Digital samhandling skal være primær kanal for dialog med det offentlige
IT-løsninger som virkemiddel for å oppnå forenkling, selvbetjening og automatisering
Det er to former for pasientreiser; reiser uten og reiser med rekvisisjon. Det gjennomføres totalt ca. 8,6 millioner reiser i året fordelt med ca. halvparten på hvert område. Reiser med rekvisisjon er det mest kostnadsdrivende.
Uavhengig av organisering i sektoren må det utarbeides løsninger som sikrer samhandling og atinnsikt og informasjon deles på tvers av tjenestetilbydere. Klare verdier knyttet til pasientenes behovog krav til prioritering skaper effektive og forutsigbare systemer, og skaper tillit hos pasientene og ibefolkningen.Ved å samhandle og dele innsikt og informasjon på tvers av tjenestetilbydere, vil brukerne oppleve åfå likeverdige, trygge og forutsigbare tjenester. Mens brukerne får fleksibilitet ogpåvirkningsmuligheter over egen reise, fritas helsepersonell fra administrative arbeidsoppgaver slikat ressursene kan brukes til helsetjenester.
En enkel, tilgjengelig og kostnadseffektiv pasientreise Pasientreisers visjon
En enkel, tilgjengelig og kostnadseffektiv pasientreise
Pasientreiser HF har formulert et overordnet målbilde for 2025 der pasientreiseområdet møter dagens utfordringer, samfunnstrendene, samt brukernes forventninger til offentlige tjenester. Målbildet er definert med utgangspunkt i foretakets visjon.
En aktiv og deltakende bruker
En enkel pasientreise
En tilgjengelig pasientreise
En kostnadseffektiv pasientreise