Pasienten har helsemessig behov for en rekvirert pasientreise

Bestill en rekvirert reise i NISSY (nasjonalt system for rekvirering av pasientreiser), eller i ditt EPJ-system.

Reisen til planlagt behandling skal bestilles så tidlig som mulig, og senest innen kl. 13 dagen før reisen skal gjennomføres

  • Når behovet for tilrettelagt transport oppstår etter fristen, kan reisen bestilles etter kl. 13
  • Pasientreiser organiserer reisen og finner egnet transportmiddel (drosje, buss, fly eller ferge) for reisen når den er bestilt
  • Pasienten vil få en SMS med bekreftelse på at reisen er bestilt

Er det behov for endringer på eller avbestilling av reisen?

  • Hvis status i NISSY er "bekreftet", kan du som rekvirent endre eller avbestille reisen
  • Dersom status i NISSY er en annen enn "bekreftet", må du som behandler be pasienten ringe Pasientreiser på telefon 915 05 515 for å endre eller avbestille reisen sin

Har pasienten behov for ledsager på reisen?
En ledsager må være nødvendig av helsemessige årsaker. Ledsageren skal være nødvendig for selve reisen, og ikke for pasientens opphold for øvrig. Vanligvis dekkes reise for én ledsager, men ved behov kan behandler spesifisere at det er nødvendig med to ledsagere på reisen. Dette er for eksempel hvis pasienten er særlig pleietrengende, bruker rullestol eller lignende. Barn under 18 år kan også ha rett til å ha med to ledsagere på reisen.

Du som behandler må registrere reiseledsager i NISSY, hvis det er behov for dette. 

Har pasienten spesielle behov på reisen?
Det er viktig at pasientens spesielle behov registreres riktig i NISSY. 

Du kan lese mer om spesielle behov her 

Fant du det du lette etter?
Tilbakemeldingen vil ikke bli besvart. Ikke send personlig informasjon, for eksempel epost, telefonnummer eller personnummer.