Pasientreisers prosjekt for nytt planleggingssystem avsluttes
Styret i Pasientreiser HF vedtok 22. desember å avslutte prosjektet etter anbefalinger fra administrerende direktør i Pasientreiser HF, Rita Kilvær.
Pressemelding, 28.12.2021:
Det nye systemet skulle effektivisere pasientreiseordningen for helseforetakene, og være et planleggingssystem for medarbeidere som jobber med rekvirerte pasientreiser. Systemet skulle håndtere i overkant av tre millioner rekvirerte pasientreiser i året.
- Pasientreiser skal sørge for sikker og ansvarlig pasienttransport, og dermed må vi være grundige og stille strenge krav til våre systemer, sier administrerende direktør i Pasientreiser HF, Rita Kilvær.
Det har i prosjektet vært gjennomført grundige testløp med formål om å kvalitetssikre løsningen. Selv etter lang tids testing og utvikling vurderes det at systemet har mangler og ikke fungerer slik det skal for å kunne erstatte dagens system.
Møter ikke vårt behov
Styret i Pasientreiser HF vedtok derfor 22. desember å avslutte prosjektet etter anbefalinger fra administrerende direktør i Pasientreiser HF, Rita Kilvær.
- Systemet møter ikke våre behov, selv etter lang tids utvikling og testing. Et nytt system kan ikke gå på bekostning av pasientens reise til behandling, og derfor er det ikke aktuelt å ta systemet i bruk. Dette er bakgrunnen for at vi anbefalte å avslutte prosjektet, forteller Kilvær.
Ingen forandring for pasient
Pasientreiser fortsetter å bruke dagens system. Pasientene får dermed de rekvirerte reisene sine på samme måte som i dag, og vil ikke merke noen forandring.
- 3,3 millioner reiser
- 2,7 millioner turer (94% drosje)
- 1,48 milliarder kroner
- 338 000 unike brukere
- 3,5 millioner reiser
- 1,05 millioner vedtak
- 319 millioner kroner utbetalt til bruker
- 310 000 unike bruker
- Kommunikasjonsansvarlig Guri Brenden Lønnerød, mobil: 928 15 311
- Kommunikasjonsrådgiver Mari Eia Bringedal, mobil: 938 94 344
- Prosjektstart 2015
- Budsjettrammen var 33 millioner
- Den nye løsningen skulle gi systemstøtte til medarbeidere som jobber med planlegging av rekvirerte pasientreiser. Oppgaver som gjøres manuelt i dag, skulle automatiseres. Systemet ville optimalisere planleggingsprosessen, slik at ressurser kunne utnyttes bedre.
- Med et bedre planleggingsverktøy ville det brukes mindre tid på manuell reiseplanlegging på pasientreisekontorene, og mer tid kunne blitt brukt til andre oppgaver.
- Systemet vil bidra til bedre utnyttelse av kjøretøyer, og gi en betydelig årlig reduksjon i transportkostnader for helseforetakene, og dermed mer penger til behandling.
- Pasientenes rettighet har hele tiden vært ivaretatt med dagens system for reiseplanlegging og -bestilling.
- Pasientreiser HF er et nasjonalt foretak eid av de fire regionale helseforetakene ansvar for saksbehandling og refusjon av pasientreiser uten rekvisisjon.
- Pasientreisekontorene ligger under 17 ulike helseforetak har ansvaret for planlegging og bestilling av reiser med rekvisisjon.