Nyhet 1. april 2025
Reiseattester for pasienter
Nå kan du som behandler utstede reiseattest til pasienter, slik at de kan bestille pasientreisene sine selv på Helsenorge. Det sparer tid for deg som er behandler, og gir pasienten mer kontroll på reisen sin.

Slik overføres mer av ansvaret for å bestille reiser til pasientene, og arbeidsbyrden reduseres for behandlere.
Slik fungerer en reiseattest:
- Med en reiseattest kan pasienten bestille reisene sine selv, eller reise til behandling med bil, og få reiseutgiftene sine dekket i etterkant.
- Det er du som behandler som vurderer om pasienten har et helsemessig behov for organisert transport, og deretter lager en digital reiseattest i NISSY.
- Hvis det er trafikale årsaker som gjør at pasienten trenger reiseattest, er det Pasientreiser som avgjør om pasienten har rett på en reiseattest. I disse tilfellene skal du som behandler derfor henvise pasienten til Pasientreiser på telefon 05515.
- Løsningen med reiseattest er i hovedsak for pasienter som er i stand til å ivareta ansvaret for å bestille reiser selv på Helsenorge. Det er mulig å ringe Pasientreiser på 05515 for hjelp med reisebestilling eller veiledning på Helsenorge. Reisen planlegges så av Pasientreiser.
- Reiseattesten kan ha en varighet på inntil ett år.
Her finner du opptak, presentasjon og svar på spørsmålene som ble stilt under webinaret holdt av Pasientreiser HF i mars og mai.

Sist oppdatert 06.06.2025