Hei, du må oppdatere nettleseren din for å kunne besøke oss.

Nyhet 1. april 2025

Reiseattester for pasienter

Nå kan du som behandler utstede reiseattest til pasienter, slik at de kan bestille pasientreisene sine selv på Helsenorge. Det sparer tid for deg som er behandler, og gir pasienten mer kontroll på reisen sin.

plakat som viser prosessen for å lage reiseattest
Ny løsning med reiseattest er i hovedsak for pasienter som kan bestille reisene selv på Helsenorge

Slik overføres mer av ansvaret for å bestille reiser til pasientene, og arbeidsbyrden reduseres for behandlere. 

Slik fungerer en reiseattest:

  • Med en reiseattest kan pasienten bestille reisene sine selv, eller reise til behandling med bil, og få reiseutgiftene sine dekket i etterkant.  
  • Det er du som behandler som vurderer om pasienten har et helsemessig behov for organisert transport, og deretter lager en digital reiseattest i NISSY.
  • Hvis det er trafikale årsaker som gjør at pasienten trenger reiseattest, er det Pasientreiser som avgjør om pasienten har rett på en reiseattest. I disse tilfellene skal du som behandler derfor henvise pasienten til Pasientreiser på telefon 05515. 
  • Løsningen med reiseattest er i hovedsak for pasienter som er i stand til å ivareta ansvaret for å bestille reiser selv på Helsenorge. Det er mulig å ringe Pasientreiser på 05515 for hjelp med reisebestilling eller veiledning på Helsenorge. Reisen planlegges så av Pasientreiser. 
  • Reiseattesten kan ha en varighet på inntil ett år. 

To typer reiseattester: 
Behandlere kan gi to ulike typer reiseattester:  

  • Reiseattest for organisert transport 
    Behandlere kan gi reiseattest til pasienter som av varige helsemessige årsaker trenger tilrettelagt transport til behandling. 
  • Reiseattest for bruk av bil 
    Behandlere kan gi reiseattest for bruk av bil til pasienter som av helsemessige årsaker ikke kan reise med offentlig transport. 

At pasienter nå kan få en reiseattest, er et tillegg til ordningen for bestilling av pasientreiser. Det vil fortsatt være mulig for deg som behandler å bestille enkeltreiser som tidligere.   

Det er heller ikke alle pasienter som kan få en reiseattest. For disse vil bestilling av reiser foregå som før. 

Løsningen med reiseattest er i hovedsak for pasienter som er i stand til å ivareta ansvaret for å bestille reiser selv på Helsenorge. 

Pasienter som trenger hjelp med reisebestilling eller veiledning på Helsenorge kan ringe Pasientreiser på 05515.

Det er ikke alle pasienter som kan få en reiseattest. For disse vil bestilling av reiser fortsatt gjøres av behandler.

  • Du kan fortsatt gi pasienten attest. Pasienten kan ringe inn bestillingen sin direkte til Pasientreiser på telefon 05515. 
  • Det er enkelt å gi og få fullmakt på Helsenorge.

Foreldre til barn mellom 12-16 år har ikke mulighet til å se eller opprette reise på Helsenorge per nå - med mindre forelder har fullmakt til å bruke Helsenorge på vegne av noen med manglende helserettslig samtykkekompetanse.

Vi jobber med en løsning for å åpne dette for alle, samtidig som vi tar hensyn til taushetsplikten etter helsepersonelloven for person- og helseopplysningene vi behandler for attester og rekvirerte reiser. Det står i syketransportregisterforskriften § 17 og pasientjournalloven § 15.

Plikten går ut på å holde opplysningene hemmelig og aktivt hindre at andre får vite om opplysningene. Det vil si at vi som hovedregel ikke skal dele opplysninger om pasientene til andre enn pasienten selv.

Løsningen må utvikles i samarbeid med både Helsenorge, leverandør Locus og Pasientreiser HF.

Frem til dette er på plass gjelder følgende

Barn 12-16 år hvor forelder har «vanlig» tilgang:

  • Hvis barnet har en reiseattest eller en planlagt organisert reise, vil ikke dette være synlig på Helsenorge. Det som er tilgjengelig under Pasientreiser på Helsenorge er «søk om penger etter reise» og «dine søknader og vedtak». Barn kan fortsatt ha en attest, men da må forelder ringe Pasientreiser for å bestille en reise i NISSY.

 

Barn 12-16 år hvor forelder har «fullmakt»:

  • Forelder kan ikke få det som kalles «ordinær fullmakt» for barnet sitt, men de kan få fullmakt når barnet er over 12 år og er manglende samtykkekompetent.
  • Fullmakt for barn med manglende helserettslig samtykkekompetanse gir full tilgang til Pasientreiser sine funksjoner på Helsenorge. Det vil si «bestill pasientreise», «søk om penger etter reise», «dine organiserte reiser» «dine søknader og vedtak» og «dine reiseattester».

Les mer om «Fullmakt når noen har manglende helserettslig samtykkekompetanse» på Helsenorge her.

Ta e-læringskurs 
Et nytt e-læringskurs om opprettelse av reiseattester finner du i Pasientreisers opplæringsportal 

Finner du ikke kurset?  
Logg inn på Opplæringsportalen og klikk på Kurskatalog. Der skal du finne kurs som er tilgjengelige for deg og som du kan melde deg på. 

Se oppskrift her 

Webinar

Se opptak, presentasjon og svar på spørsmål fra webinaret 19. mars.

Webinar om måte å bestille pasientreiser på

 

Her finner du retningslinjer for ny måte å rekvirere pasientreiser på

 

I nettbutikken på pasientreiser.no kan du bestille plakater, brosjyrer og infokort som kan deles ut til pasienter. Dette er gratis å bestille.

Bestill materiell her

Last ned bilde som kan brukes på skjermer i arealer hvor pasienter oppholder seg (bokmål).

Last ned bilde som kan brukes på skjermer i arealer hvor pasienter oppholder seg (nynorsk)

Informasjon om ny måte å bestille pasientreiser på

Her finner du opptak, presentasjon og svar på spørsmålene som ble stilt under webinaret holdt av Pasientreiser HF i mars og mai.
Klikk her for opptak og svar på innsendte spørsmål
En kvinne som viser en kvinne noe på den bærbare datamaskinen
Sist oppdatert 06.06.2025