Rekvisisjon for pasientreise skal bare utstedes til pasienter som har behov for tilrettelagt transport av helsemessige årsaker.
For å rekvirere en pasientreise, må du som behandler ha en bruker i systemet for rekvirering. Det er bare behandlere som er tilknyttet helsenettet til Norsk Helsenett kan rekvirere pasientreiser elektronisk. I tillegg må behandlingsstedet du jobber ved være registrert.
Bestill ny bruker/behandlingssted i NISSY her
Pasientreiser kan rekvireres elektronisk eller via telefon.
Behandlere som er tilknyttet helsenettet til Norsk Helsenett kan rekvirere pasientreiser elektronisk.
Løsningen gir rask og sikker formidling av informasjon fra behandler til transportør. Du kan rekvirere i pasientreisers eget system for elektronisk rekvirering, NISSY. Det er også mulig å rekvirere via mange av de største journalsystemene.
Ta kontakt med lokalt pasientreisekontor på 05515 ved spørsmål om rekvirering. Pasientreisekontoret vil hjelpe med nødvendig informasjon som oppsett, bruker-ID og passord.
I de tilfellene behandleren ikke har tilgang til elektronisk rekvirering, for eksempel ved nedetid, skal rød papirrekvisisjon benyttes som reserveløsning.
For spørsmål om oppsett og teknisk løsning i behandlerens journalsystem, må den aktuelle systemleverandøren kontaktes.
Behandlere som ikke kan benytte elektronisk rekvisisjon, eller som har et lite antall rekvisisjoner, kan ringe Pasientreiser på telefon 05515. Flere pasientreisekontor har egne tastevalg for behandlere, som skal sikre raskt svar.
Se brukermanualer for elektronisk rekvirering
Pasientens behandler, for eksempel:
Lege
Psykolog
Jordmor
Helsesykepleier
Fysioterapeut
Kiropraktor
Logoped
Audiopedagog
Ortoptist
Tannlege
Oversykepleier
Avdelingssykepleier
Faglig ansvarlig på røntgenavdeling eller laboratorium på sykehus
Tannlege og tannpleier, når det gis behandling Helfo yter refusjon for
Ansatte i helse- og omsorgstjenesten ved reise til institusjon som yter tverrfaglig spesialisert behandling for rusmiddelmisbruk
Det er kun de ansvarlige behandlerne som kan attestere behovet for rekvirert transport, selv om for eksempel helsesekretær fyller ut selve rekvisisjonen.
Hovedregelen er at behandler i primærhelsetjenesten utsteder rekvisisjon til førstegangsbehandling hos spesialisthelsetjenesten når det rekvireres på medisinsk grunnlag.
Det kan forekomme unntak for reiser til noen typer behandlinger i enkelte områder. Ta kontakt med lokalt pasientreisekontor på telefon 05515 ved spørsmål om rekvirering og rekvisisjonspraksis.
Behandlere kan utstede rekvisisjon til pasienter som av helsemessige årsaker ikke kan bruke rutegående transport. For å gjøre det enklere å vurdere behovet for rekvirert transport, er det laget en veileder for rekvirenter.
Gå til veilederen her
Behandlere plikter å gjøre seg kjent med pasient- og brukerrettighetslovens regler og retningslinjer for utstedelse av rekvisisjoner. Rekvisisjoner utstedes under ansvar, jfr. lov om helsepersonell § 6.
Mangler det rutegående transport, skal rekvisisjon utstedes av pasientreisekontoret ved at pasienten ringer 05515.
Kun godkjent behandler kan rekvirere pasientreiser.
Rekvisisjonen gjelder kun én vei.
En rekvisisjon skal alltid opprettes før pasientreisen gjennomføres.
Dersom pasienten har spesielle behov, er det viktig at disse blir oppgitt i rekvisisjonen. Pasientreisekontoret vil tilrettelegge reisen ut fra disse opplysningene.
Det er mulig å utstede serierekvisisjoner på medisinsk grunnlag.
Pasientene har ansvar for å avbestille bestilte pasientreiser ved å ringe 05515 eller via helsenorge.no.
Husk å informere pasienten! Gi pasienten beskjed om det har blitt rekvirert pasientreise.
Rekvirer transporten så tidlig som mulig, og senest innen kl. 13.00 virkedagen før transporten skal skje.
Noen pasienter har spesielle behov som det må tas hensyn til under transport. Behandler skal gi pasientreisekontoret beskjed om disse forholdene ved bestilling.
Spesielle behov kan være:
Noen pasienter kan ha behov for tilpasset sittestilling i bilen, for eksempel kan behandler bestille at en pasient må sitte eller ligge foran.
Behandler skal oppgi barnets vekt og alder. Vær oppmerksom på følgende ved sikring av barn i drosje:
Dersom pasienten sitter i elektrisk rullestol som krever spesialbil, skal behandler opplyse om dette.
Dersom en rullestol ikke får plass i en vanlig personbil, skal dette opplyses om ved bestilling.
Dersom det av helsemessige årsaker er nødvendig for pasienten å være alene i bilen, skal dette dokumenteres i rekvisisjonen. Alenebil kan være nødvendig i tilfeller der hvor pasienten er en fare for seg selv eller andre, eller er svært dårlig.
Utgifter for ledsager dekkes dersom behovet for ledsager er dokumentert av behandler.
En ledsager må være nødvendig av helsemessige årsaker. Ledsageren skal være nødvendig for selve reisen, ikke for pasientens opphold for øvrig. Vanligvis dekkes reise for én ledsager, men ved behov kan behandler spesifisere at det er nødvendig med to ledsagere på reisen. Det er for eksempel hvis pasienten er særlig pleietrengende, bruker rullestol eller lignende. Barn under 18 år kan også ha rett til å ha med to ledsagere på reisen.
Les mer om ledsagers rettigheter på helsenorge.no.
Beregn noe ventetid på reisen. Ventetiden kan variere avhengig av hvor pasientene bor, hvor langt de skal reise, og om flere pasienter skal reise samme veien.Pasientreisekontoret prøver å samordne reiser når det er mulig. Når flere kjører sammen i drosje eller turvogn, kan ressursene til helseforetakene utnyttes best mulig.
Ved samkjøring tar pasientreisekontoret hensyn til spesielle behov som behandleren har skrevet på rekvisisjonen.
Det lokale pasientreisekontoret kan kontaktes på 05515 ved spørsmål om samkjøring og ventetid.
Pasienten må betale en egenandel hver reisevei, hvis vedkommende ikke har frikort eller har fritak fra å betal egenandel. Det vil si at hvis pasienten reiser tur-retur, må vedkommende betale to egenandeler.
Noen pasienter har fritak fra å betale egenandel. Se oversikt over hvem som har fritak fra å betal egenandel her.
Helseekspressene og helsebussene er spesialbygget for pasienter som skal til behandling, og organiseres av de lokale pasientreisekontorene.
Servicetilbudene i bussene varierer. De fleste bussene har ekstra god plass for å sikre god komfort, og i flere av bussene er det helsepersonell eller en bussvert til stede. Noen av bussene har plass til bårer og har medisinsk ekstrautstyr tilsvarende ambulanser om bord.
Se tidtabeller for Helseekspressen og Helsebussen (helsenorge.no)
Tilbakemeldingen vil ikke bli besvart. Ikke send personlig informasjon, for eksempel epost, telefonnummer eller personnummer.