Webinar til helsepersonell
Informasjon om ny måte å bestille pasientreiser på
Her finner du opptak, presentasjon og svar på spørsmålene som ble stilt under webinaret holdt av Pasientreiser HF i mars.
Slik bestiller pasient reise selv på Helsenorge
Kan helsepersonell se alle attester en pasient har?
- Nei. Helsepersonell kan kun se de attestene som brukeren har tilgang til. Dette styres bland annet ut ifra “rekvirenttilhørigheten” som brukeren har. De som har samme rekvirenttilhørighet (de som jobber på samme behandlingssted), kan både se og endre hverandres opprettede attester. Hvis et behandlingssted har flere underenheter/avdelinger, så har man tilgang til å se disse (men ikke endre).
Er dette noe legen skal gjøre? Å lage selve attesten?
- Legen kan gjøre det selv, men det kan også gjøres på vegne av legen (som f.eks. helsesekretærer/sykepleiere). Det fungerer på samme måte som når en rekvisisjon opprettes i NISSY. Det er viktig å skrive navnet på behandler som har gjort vurderingen av pasientens helsetilstand i feltet “ansvarlig rekvirent”.
Vil dette få ned ventetiden i telefonkø til pasientreiser? Og vil det få ned ventetiden på selve transporten? Det har vært et problem.
- På sikt antar vi at det blir færre telefoner, men i starten vil det kunne være behov for at både helsepersonell og pasienter ringer for å få hjelp med den nye løsningen
- Reisene er organisert likt som tidligere, og det er fortsatt helseforetakene som inngår avtaler med transportører.
Vil denne nye ordningen også fungere for pasienter som skal reise på tvers av fylker?
- Attester gjelder i utgangspunktet til behandlingssteder i egen helseregion. Ved lengre reiser skal Pasientreiser i helseforetaket kontaktes.
Gjelder dette hvis de skal på røntgen i etterkant?
- Pasienten må ha en attest til det stedet der røntgen foregår, da kan pasienten selv legge inn bestilling på reisen.
Hvis en lege fra Nyre har laget en slik attest, kan den også brukes dersom pasienten har time hos f.eks Øyepol uten at en lege fra øye er involvert?
- Pasienten kan ikke bruke attesten dersom Øyepol ikke er lagt til som behandlingssted på attesten. Lege på Nyre kan legge til Øyepol på attesten, men da må legen på nyre ha tatt en helsemessig vurdering for at pasienten også skal ha en attest til Øyepol.
Kan ein lage attest til både tilrettelagt reise og bruk av eigen bil dersom det er aktuelt å variere dette?
Behandlere kan gi to ulike typer reiseattester.
- Reiseattest for tilrettelagt transport:
- Hvis en pasient ikke kan reise med offentlig transport eller bil på grunn av helsen sin, kan behandleren gi reiseattest for tilrettelagt transport.
- Pasienter bestiller reisen ved å logge inn på Helsenorge eller ringe 05515. Hva slags transportmiddel som blir brukt på reisen bestemmes av Pasientreiser i helseforetaket, som også planlegger reiser.
Pasienter som har attest for tilrettelagt transport kan alltid velge å reise med bil i stedet. Da vil pasienten få dekket reisen med en standardsats per kilometer, (3,10 kr. per 2025) og bom-, ferje- og parkeringsutgifter. Det er derfor ikke nødvendig å utstede to attester til pasient til samme behandlingssted.
- Reiseattest for bruk av bil
- Behandlere kan gi reiseattest for bruk av bil til pasienter som ikke kan reise med offentlig transport på grunn av helsen sin.
- Da kan pasienten kjøre selv eller bli kjørt, og få dekket reisen med en standardsats per kilometer, (3,10 kr. per 2025) og bom-, ferje- og parkeringsutgifter.
Får de dekket parkering når de bruker egen bil og bompenger?
- Pasienter med reiseattest for bruk av bil eller tilrettelagt transport, kan få dekket bom-, ferje- og parkeringsutgifter når de bruker egen bil, i tillegg til standardsats per kilometer, (3,10 kr. per 2025).
Hva med de som kjører til poliklinisk time og blir uplanlagt innlagt etter time, får de dekket parkering mens de er innlagt?
- Pasienter som har en reiseattest og blir innlagt, får dekket parkering i perioden de er innlagt.
Når det gjelder flyreiser?
- Attester kan ikke opprettes for flyreiser. Pasientreiser i helseforetaket skal kontaktes når pasienter må reise med fly.
Er det mulig å se hvordan dette vil se ut for pasienten når de bestiller? Slik at vi evt. kan hjelpe dem første gang.
- Se opplæringsvideo på pasientreiser.no: Reiseattester for pasienter
- Les mer på Helsenorge hvor vi har samlet informasjon til innbygger: Bestill reisen din selv - Helsenorge
Hva med kronikere som følges gjennom et helt liv, for eksempel Habilitering? Mulig å 'kopiere' attest fra år til år?
- Ja. Når attesten blir deaktivert etter et år, er det en knapp ved siden av som heter “forny”. Dette åpner et tilsvarende skjema hvor noen av feltene er ferdig utfylt tilsvarende det deaktiverte skjemaet.
Jeg er kommunal fysio og har en pasient som er rullestolbruker som går i varmtvannsbasseng i regi av meg/oss. Dette har ikke samme adresse som arbeidsplassen min. Jeg går ut ifra at jeg kan legge denne adressen (varmtvannsbassenget) inn i attesten?
- Dette er noe vi holder på å utvikle en mulighet for nå, og det er planlagt levert i april/mai 2025.
Er det egentlig noe vits å opprette attester for pasienter som er innlagt bare noen dager og skal bare hjem eller til sykehjem og ikke komme tilbake?
- Det er ikke alle pasienter som kan, eller skal få, en reiseattest. For disse vil bestilling av reiser foregå som før.
- At pasienter nå kan få en reiseattest, er et tillegg til ordningen for bestilling av pasientreiser. Det vil fortsatt være mulig for deg som behandler å bestille enkeltreiser som tidligere.
Hvordan kan foreldre med barn mellom 12 og 16 år gjøre dette? Har de tilgang til å bestille på Helsenorge?
- Foreldre til barn mellom 12-16 år har ikke mulighet til å se eller opprette reise på Helsenorge per nå - med mindre forelder har fullmakt til å bruke Helsenorge på vegne av noen med manglende helserettslig samtykkekompetanse.
- Vi jobber med en løsning for å åpne dette for alle, samtidig som vi tar hensyn til taushetsplikten etter helsepersonelloven for person- og helseopplysningene vi behandler for attester og rekvirerte reiser.
- Plikten går ut på å holde opplysningene hemmelig og aktivt hindre at andre får vite om opplysningene. Det vil si at vi som hovedregel ikke skal dele opplysninger om pasientene til andre enn pasienten selv.
- Løsningen må utvikles i samarbeid med både Helsenorge, leverandør av NISSY og Pasientreiser HF.
Frem til dette er på plass gjelder følgende:
- Barn 12-16 år hvor forelder har «vanlig» tilgang:
- Hvis barnet har en reiseattest eller en planlagt organisert reise, vil ikke dette være synlig på Helsenorge. Foresatte vil kunne se «søk om penger etter reise» og «dine søknader og vedtak» når de logger seg inn på Helsenorge. Barn kan fortsatt ha en attest, men da må forelder ringe Pasientreiser for å bestille en reise i NISSY.
- Barn 12-16 år hvor forelder har «fullmakt»:
- Forelder kan ikke få det som kalles «ordinær fullmakt» for barnet sitt, men de kan få fullmakt når barnet er over 12 år og er manglende samtykkekompetent.
- Fullmakt for barn med manglende helserettslig samtykkekompetanse gir full tilgang til Pasientreiser sine funksjoner på Helsenorge. Det vil si «bestill pasientreise», «søk om penger etter reise», «dine organiserte reiser» «dine søknader og vedtak» og «dine reiseattester».
Les mer om «Fullmakt når noen har manglende helserettslig samtykkekompetanse» på Helsenorge.
Om nokon bestiller retur til klokken 13.00, men blir forsinka med behandlinga før 15.00. Kva skjer då?
- I et slikt tilfelle må pasienten ringe pasientreiser på 05515.
- Dette står på Helsenorge når pasienten bestiller returreise på Helsenorge:
- «Returreisen kan bekreftes når du vet når du tidligst kan bli hentet etter behandlingen, eller etter at behandlingen er ferdig».
Det vil si at det er mulig å vente med å bekrefte returen til man vet at man er ferdig – for å unngå tilfeller som dette.
Må pasienten inn i Helsenorge for å se når de blir hentet, eller kommer det også SMS om dette?
- Det kommer SMS på turer som er til behandling, men ikke på returer. Hentetid står på Helsenorge både ved både til-tur og fra-tur.
- De fleste drosje selskaper sender SMS når de er på vei.
Bestilles enkeltreiser som før?
- Ja, enkeltreiser bestilles som før.
- At pasienter nå kan få en reiseattest, er et tillegg til ordningen for bestilling av pasientreiser. Det vil fortsatt være mulig for deg som behandler å bestille enkeltreiser som tidligere.
- Det er heller ikke alle pasienter som kan få en reiseattest. For disse vil bestilling av reiser foregå som før.
Hva med de som kommer til screening i Mammografiprogrammet og ikke har krav på transport. Kan de bruke en eventuell attest som de har fra før på reiser til dette?
- Reiser til forebyggende helsearbeid, slik som screening etter Mammografiprogrammet, dekkes ikke av Pasientreiser etter reglene i pasientreiseforskriften. Pasienter skal derfor ikke bruke reiseattest for å bestille slike reiser.
Kommer uke 13