Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Elektronisk rekvisisjon

Her finner du informasjon om hvordan du som helsepersonell kan rekvirere pasientreiser elektronisk, samt innlogging til NISSY.

En person i hvit frakk som arbeider på en datamaskin

Behandlere som er tilknytt​et helsenettet til Norsk Helsenett kan rekvirere pasientreiser elektronisk.

Løsningen gir rask og sikker formidling av informasjon fra behandler til transportør. Du kan rekvirere i pasientreisers eget system for elektronisk rekvirering, NISSY.​ Det er også mulig å rekvirere via mange av de største journalsystemene.

 

For å rekvirere en pasientreise, må du som behandler ha en bruker i systemet for rekvirering. Det er bare behandlere som er tilknyttet helsenettet til Norsk Helsenett kan rekvirere pasientreiser elektronisk. I tillegg må behandlingsstedet du jobber ved være registrert.

Bestille ny bruker eller nytt behandlingssted i NISSY

Dette er en oversikt over hvordan en elektronisk rekvisisjon i NISSY lages, og hvordan bestillingen sendes til Pasientreiser. Ta kontakt med Pasientreiser i ditt lokale helseforetak på 05515 ved behov for opplæring i bruk av NISSY.

Velg "Ny rekvisisjon" fra startsiden i NISSY. Herfra følges stegene ved å klikke på de ulike stegene øverst i bildet eller velge "Neste". I høyre meny ses et oppsummert bilde av hva som er gjort så langt.

Klikk her for veiledning i pdf

Vær oppmerksom på at en feil i en elektronisk rekvisisjon kan generere feil type transport for pasienten. Vær derfor nøye med utfyllingen!

Ta kontakt med Pasientreiser i ditt lokale helseforetak på 05515​. 
 
Utenfor Pasientreisers åpningstid kan Norsk Helsenett kontaktes på telefon 24 20 00 00 hvis brukeren din er sperret. Det er en forutsetning at du er registrert med e-post eller mobilnummer i NISSY.​ Det er ikke mulig å bestille transport ved å ringe dette nummeret. ​

I de tilfellene behandleren ikke har tilgang til elektronisk rekvirering, for eksempel ved nedetid, skal rødt rekvisisjonsskjema på papir benyttes som reserveløsning.​

Her kan du bestille røde rekvisisjonsskjema

Ta kontakt med Pasientreiser i ditt lokale helseforetak på 05515 ved spørsmål om rekvirering. Pasientreiser vil hjelpe med nødvendig informasjon som oppsett, bruker-ID og passord. 

For spørsmål om oppsett og teknisk løsning i behandlerens journalsystem, må den aktuelle systemleverandøren kontaktes. 

​Det er laget brukermanualer og lynguider for å hjelpe helsepersonell med elektronisk rekvirering.

Disse kan lastes​ ned i PDF-format ​fra linkene under:​​​​

    • Glemt passord eller deaktivert bruker?

      Dersom man skriver passordet feil mer enn tre ganger vil bruker bli deaktivert. 
      Man kan aktivere sin egen bruker igjen ved å trykke bytt/glemt passord, hvor man kan få tilsendt et nytt passord på telefon eller e-post.

    Sist oppdatert 02.02.2024