Pasient- og brukerettighetsloven § 7-3 stiller krav til klagens form og innhold:
Den skal være skriftlig Den skal være undertegnet av klager
Videre går det frem av § 7-3 at klagen bør vise til det forhold det klages over, og oppgi opplysninger som kan være av betydning for behandling av klagen. Det er naturlig at klager viser til vedtaket som påklages og at det fremgår av klagen hva klager ønsker oppfylt. I tillegg bør klager gi nødvendige opplysninger som vil belyse saken ytterligere.
Dersom det oppdages feil eller mangler ved klagen, for eksempel at klagen ikke er signert, må klager gis en kort frist til å rette opp manglene ved klagen. Dette følger av (pasient- og brukerrloven) § 7-3 siste punktum. Har ikke klager rettet opp i manglene ved klagen innen den gitte fristen, skal saken avvises. Dette er særlig viktig i saker som skal overføres til Fylkesmannen for videre behandling. Dersom Fylkesmannen får oversendt en klage hvor formkravene ikke er oppfylt, blir hele saken avvist av Fylkesmannen<//span>
Pasientreisekontoret kan også avvise en klagesak dersom det, til tross for anmodning, ikke har vært mulig å få rettet opp manglene ved klagen.