Serviceerklæring
I serviceerklæringen ønsker vi å informere deg som er pasient, reiseledsager eller pårørende, om hva du kan forvente deg i møte med Pasientreiser.
Pasientreiser forvalter rettighetene dine etter pasient- og brukerrettighetsloven og pasientreiseforskriften.
Skal du reise til eller fra behandling som dekkes av det offentlige, kan du ha rett til å få reisestøtte (reisestønad). Hovedregelen er at du ordner reisen din på egen hånd, og søker i etterkant. Du kan søke inntil seks måneder etter at reisen ble gjennomført.
Hvis du ikke kan reise med offentlig transport, kjøre selv eller bli kjørt på grunn av helsen din eller fordi det ikke går offentlig transport, kan Pasientreiser organisere reisen for deg. Behandleren din avgjør om du har behov for en organisert reise på grunn av helsen din. Går det ikke offentlig transport på strekningen, kan Pasientreiser organisere reisen for deg.
Hvis du ikke har frikort, må du betale en egenandel hver vei.
Her finner du mer informasjon om transportmidler og hva du kan få støtte til.
Vil du lese om organiseringen av pasientreiseordningen, finner du informasjon om det her.
Vi har som mål at det skal være enkelt for deg å bruke retten din til å søke om reisestøtte etter en pasientreise.
Søknaden
Det skal være lett for deg å søke om penger etter reise. I det legger vi at søknaden skal være
- enkel å finne
- enkel å fylle ut
uansett om du ønsker å søke på nett eller med papirskjema i posten.
Svar på søknaden
Vi gjør vårt beste for at søknader om reisestøtte skal bli behandlet så raskt og effektivt som mulig. Saksbehandlingstiden kan variere ut fra hva du søker om støtte til.
Pasientreiser har som mål å ha en gjennomsnittlig saksbehandlingstid på under 12 dager. Men søknader med vedlegg, som behandles manuelt, kan ha en lengre saksbehandlingstid enn saker som behandles helt eller delvis automatisk.
Du kan lese mer om saksbehandlingstider på Helsenorge
Vedtaket
Når søknaden din er ferdig behandlet, skal du forstå vedtaket du har fått av oss. Du skal enkelt se hva du får støtte til og hvor mye penger du får utbetalt. Hvis det er noe du ikke har fått støtte til, skal du få en forklaring på hvorfor du ikke har fått det du søkte om.
Vi har som mål at du skal ha en god opplevelse av reisen. Hvis du har spesielle behov på reisen, er det viktig at behandleren din spesifiserer dette når reisen bestilles.
Reisen skal være tilrettelagt etter den informasjonen som er lagt inn av behandleren din, slik at reisen gir minst mulig unødig belastning for deg.
For å gi deg best mulig informasjon og forutsigbarhet, er vi avhengige av at reisen din bestilles så tidlig som mulig. Du finner mer informasjon om bestilling av pasientreiser her.
Informasjon om den organiserte reisen din
Når du har en reise som organiseres av Pasientreiser, skal du få nødvendig informasjon om reisen din i god tid før gjennomføringen av reisen. Det innebærer at
- virkedagen før reisen skal gjennomføres, skal du motta en SMS fra Pasientreiser med beregnet hentetidspunkt
- hvis hentetidspunktet blir endret med mer enn 15 minutter, skal du få beskjed av Pasientreiser
Informasjonen sendes til det telefonnummeret som er registrert i bestillingen. Som pasient kan du også finne informasjon om reisen din ved å logge deg inn på helsenorge.no.
Hvis du har spørsmål om en organisert pasientreise, kan du ta kontakt med Pasientreiser på telefon 05515.
Henting og levering
Vi ønsker å skape forutsigbarhet og trygghet for deg som skal reise med organisert transport. Derfor har vi som mål at du som skal ha en organisert reise, blir hentet til den tiden du har fått beskjed om.
Hvis du skal reise med drosje, kan du bli hentet inntil 15 minutter før eller etter hentetidspunktet du har fått beskjed om.
Du skal komme frem i tide til behandlingen din.
Ventetid ved behandlingsstedet
Hvor lenge du må vente ved behandlingsstedet, kan variere ut fra hvor du bor, hvor langt du skal reise og om du skal reise sammen med andre pasienter.
Når du har behov for en organisert reise på grunn av helsen din, jobber Pasientreiser for at ventetiden skal bli kortest mulig, men
- du kan regne med å vente inntil 45 minutter
- hvis reisen din varer over 45 minutter, bør ikke ventetiden overstige reisetiden din
- hvis reisen din varer over to timer, bør ikke ventetiden overstige tre timer
Hvis du skal reise med fly eller transport fra Pasientreiser som går til faste avgangstider, for eksempel Helseekspress eller sykehusbuss, kan ventetiden være lengre, fordi det i mindre grad er mulig for Pasientreiser å tilpasse avreisetidspunktet til deg.
Ventetiden kan også være lengre når Pasientreiser har organisert reisen fordi det ikke går offentlig transport på strekningen.
Du kan se en oversikt over servicemål og opplevd service for organiserte reiser her (ekstern lenke)
Vi ønsker at du skal være fornøyd med servicen du får når du ringer Pasientreiser på telefon 05515.
I det legger vi at
- du opplever å bli møtt på en hyggelig og god måte
- du får svar på, eller informasjon om, det du lurte på, eller henvises til rette instans
- du opplever lik service, uavhengig av hvem du prater med
- køer og tastevalg er enkle å navigere i
I tillegg har vi som mål at samtalen din skal besvares innen 90 sekunder.
Du kan se en oversikt over servicemål og opplevd service på telefon 05515 her (ekstern lenke)
Hvis du ønsker å klage på en organisert reise, ber vi deg ta kontakt med Pasientreiser i ditt lokale helseforetak.
Hvis du ønsker å klage på et vedtak om reisestøtte, skal klagen sendes til Pasientreiser HF.
Les mer om hvordan du klager her.
Tilbakemeldinger fra brukerne våre er viktige for oss, og vi vil gjerne høre fra deg. Kontaktinformasjonen vår finner du her