Hei, du må oppdatere nettleseren din for å kunne besøke oss.

Om foretaket 2023

Pasientreiser HF er et nasjonalt foretak som er etablert for å oppfylle de regionale helseforetakenes sørge for ansvar på området pasientreiser. Foretaket har hovedkontor i Skien og avdelingskontor i Mosjøen, Førde, Ålesund og Moelv.

Publisert 23.05.2024
Sist oppdatert 11.06.2024
En gruppe mennesker som står i et rom med vinduer

Pasientreiser HF ble etablert som et ansvarlig selskap 11. mai 2009 (Helseforetakenes senter for pasientreiser ANS) og ble med virkning fra 1. april 2017 omdannet til et helseforetak. Foretaket er eid av de fire regionale helseforetakene (RHF-ene) med like eierandeler.

I samarbeid med 17 helseforetak som organiserer reiser med rekvisisjon, har Pasientreiser HF ansvaret for pasientreiseområdet. Pasientreiser HF har juridisk ansvar for reiser uten rekvisisjon. Det vil si søknader som innbyggerne sender inn for å få pengestøtte til reisen sin. Foretaket skal også sørge for at saksbehandlingssystemene er i drift og utvikles etter behov, og skal bidra til å utvikle pasientreiseområdet i samarbeid med de 17 helseforetakene.

Når pasientreiseordningen utvikles, skal det gjøres i henhold til brukerbehov, slik at helsetjenesten er brukervennlig. Samtidig skal ordningen være kostnadseffektiv for helseforetakene. Pasientreiser HF sørger for teknologisk utvikling og systemadministrasjon, og er databehandleransvarlige for enkelt- og direkteoppgjørsregistrene. Foretaket har også en service- og støttefunksjon, vi skal ivareta administrative og merkantile fellesoppgaver på vegne av helseforetakene, og gi juridisk bistand og opplæring ved behov. De juridiske ressursene i foretaket bidrar også til at regelverk og praksis harmoniseres i forvaltningen av pasientreiser på nasjonalt nivå.

Retten til pasientreiser beskrives i pasient- og brukerrettighetsloven og er ytterligere presisert gjennom pasientreiseforskriften. Ordningen skal sikre at pasienter har lik tilgang til helsetjenester, uavhengig av økonomiske, sosiale og geografiske forhold.

 

Foretakets formål er å bidra til at pasientene kommer til og fra offentlig godkjent behandling og at de som har rett til pengestøtte for reiseutgiftene sine får det.

Foretakets formål er: Pasienten får oppfylt sin rett til pasienttransport.


Pasientreiser HFs visjon er at brukere, helsepersonell og eiere skal få: En enkel, tilgjengelig og kostnadseffektiv pasientreise.

De overordnede nasjonale verdiene for spesialisthelsetjenesten legges til grunn for foretakets arbeid: Kvalitet, respekt og trygghet.

Videre bygger virksomheten og kulturen i virksomheten på verdiene: Engasjert, imøtekommende og pålitelig.

Myndighetene ønsker at offentlige tjenester skal fremstå sammenhengende og helhetlige for brukerne, uavhengig av hvilke offentlige virksomheter som tilbyr dem.

Pasientreiser HF sitt mål er å bidra til å realisere en felles helsetjeneste slik at pasientene får god oppfølging i et sammenhengende pasientforløp. Pasientreiser HF skal tilby enkle og tilgjengelige tjenester som har god kvalitet og sikrer likeverdig tilgang til tjenesten uavhengig av hvor i landet brukeren bor.

Foretaket skal følge rammebetingelser fra myndighetene på pasientreiseområdet. For å kunne tilby bærekraftige, gode og trygge tjenester tilpasset innbyggernes behov må ordningen hele tiden utvikles.

Miljøpolitikk

Med bakgrunn i de miljøutfordringene Pasientreiser HF har, har vi laget en miljøpolitikk for foretaket. Denne viser hvordan vi ønsker at et miljøvennlig Pasientreiser HF skal være i fremtiden.

Overordnete mål for miljøarbeidet

Målet er å redusere utslipp med 40 prosent innen 2030 og med et langsiktig mål om klimanøytralitet i 2045. Vi har en handlingsplan for miljø og bærekraft, og vi har satt inn tiltak for å redusere energiforbruk og tjenestereiser, og som skal å øke kunnskap og miljøbevissthet blant medarbeiderne. Utover tiltakene som er knyttet til klima- og miljømål i spesialisthelsetjenesten, har vi også egne tiltak knyttet til papirforbruk, avfall og innkjøp.

Vi legger stor innsats i å digitalisere tjenestene, og at slike tiltak skal ha en miljøeffekt. For eksempel har det en stor miljøeffekt, i form av mindre forbruk av papir, når innbyggere sender søknader om støtte for pasientreiser digitalt på Helsenorge. Derfor er det viktig at søknaden er en enkel å bruke for innbyggerne.

Foretaksmøtet er Pasientreiser HFs øverste myndighet, og foretakets styre oppnevnes av foretaksmøtet.

Styret i Pasientreiser HF består av syv medlemmer, to av disse er valgt av og blant de ansatte. De andre styremedlemmene oppnevnes av de regionale helseforetakene. I tillegg har brukerorganisasjonene to observatører i styret.

På tampen av året 2023 fikk foretaket ny styreleder. Dette er Svein Tore Valsø, som til daglig er ansatt som direktør for personal og kompetanseutvikling i Helse Sør-Øst RHF.

Ved utgangen av 2023 besto styret i Pasientreiser HF, inkludert brukerobservatørene, av følgende medlemmer:

  • Svein Tore Valsø, leder (Helse Sør-Øst RHF)
  • Bente Aae, nestleder (Helse Vest RHF)
  • Ragnhild Johansen (Helse Midt-Norge RHF)
  • Erik Arne Hansen (Helse Nord RHF)
  • Jon Thomas Finnsson (Helse Nord RHF)
  • Svein Erik Fauskanger (ansattvalgt)
  • Gunn Høvik (ansattvalgt)
  • Tor Johnny Agledal (brukerobservatør, Helse Vest RHF)
  • Gunnhild Berglen (brukerobservatør, Helse Nord RHF)

Helseforetaksloven, § 35, slår fast at Pasientreiser HF skal ha et etablert system for å hente inn pasienter og andre brukeres erfaringer og synspunkter der dette er relevant.

I tillegg handler pasient og brukerrettighetsloven § 3-1 om brukernes rett til å medvirke ved gjennomføring av helse- og omsorgstjenester. I foretakets styre er det to brukerobservatører som er oppnevnt fra de regionale helseforetakenes brukerutvalg. I tillegg har foretaket et brukerutvalg som involveres løpende i utviklingen av tjenester som påvirker sluttbruker.

I 2023 var det 12 representanter i brukerutvalget, og fire vararepresentanter. Fire av representantene oppnevnes av de regionale brukerutvalgene, en fra hver region. De andre oppnevnes direkte fra brukerorganisasjonene.

Brukerutvalget har minimum syv møter per år, og møtehyppigheten følger styremøtene til foretaket. Møtene er stort sett fysiske møter, men minimum ett møte i året er digitalt, og andre møter kan også holdes digitalt ved behov. Agenda til møtene sendes ut en uke før møter, og alle medlemmer kan melde opp saker, i tillegg til at saker meldes fra foretaket. Perioden representantene sitter er to år, med mulighet for gjenutnevning dersom organisasjonene ønsker dette.

Brukerutvalget ledes av fagdirektør ved Pasientreiser HF, og foretaket har også sekretærfunksjon. Brukerutvalget er et rådgivende organ for foretakets administrerende direktør, når det gjelder både drifts- og utviklingsrelaterte saker. Medlemmene tester også nye og/eller forbedret funksjonalitet i selvbetjeningsløsningene på Helsenorge.

Når vi, i Pasientreiser HF, deltar eller leder nasjonale utviklingstiltak, utnevnes det to representanter i arbeidsgruppene fra brukerutvalget. Hvis strukturen har kompetansegrupper, er hele brukerutvalget dette i nasjonale utviklingstiltak. I tillegg er to brukere med i et samarbeidsforum som er foretakets kundeforum i samhandlingen med pasientreiser i helseforetakene.

Ved utgangen av 2023 bestod brukerutvalget av følgende representanter:

Navn                                                    Brukerorganisasjon

Øystein Kydland                       Helse Sør-Øst Norge RHF brukerutvalg

Mona Sundnes                         Helse Midt-Norge RHF brukerutvalg

Gunnhild Berglen                     Helse Nord RHF brukerutvalg

Tor Johnny Agledal                  Helse Vest RHF brukerutvalg

Line Hole                                 Forening for autoimmune leversykdommer, FFO

Geir Strømsholm                     SAFO og LFPS

Johannes Lofthus                    Kreftforeningen

Dag Utnes                               FFO og Prostatakreftforeningen

Unn Tone Forfang Jenssen     FFO og Blindeforbundet

Svein Helgesen                       Pensjonistforbundet

Gunvor Riim Opedal                Pensjonistforbundet

Elisabeth Wollebek                  LFS (Norges Handikapforbund)

  • 3,1 millioner reiser med rekvisisjon
  • 3,8 millioner reiser uten rekvisisjon
  • 392 millioner kroner utbetalt til brukere
  • 1,1 millioner vedtak fattet for søknader om stønad til reiser uten rekvisisjon
  • 1,85 millioner besvarte telefonhenvendelser